Quin Ai??s ara el paper dels docents?

posted in: Articles | 0

cost of diflucan at cvs
Lai??i??altre dia, escrivia unes ratlles sobre la necessitat dai??i??un canvi metodolA?gic a les aules, i rumiant-hi, em va venir al cap una altra pregunta:
Quin Ai??s ara el paper dels docents?

Aquesta pregunta, ens volta pel cap a tots els que ens hem pujat o volem pujar al carro del treball per projectes. Tant Ai??s aixAi??, que provoca que hAi??gim dai??i??anar a prendre un ibuprofA?n, perquA? no tAi?? pas una resposta fAi??cil, al contrari, fa que ens plantegem un munt de preguntes mAi??s: Ja no seguim el currAi??culum? Treballem sense programaciA?? Hem de dir adAi??u a les assignatures? Grr!!!

Jo sA?c del parer que de preguntes ens en podem fer moltes, perA? de fet, hi ha una resposta que Ai??s prou senzilla i que ens pot servir, com a mAi??nim, com a punt de partida: els conceptes no sA?n fragmentats, les coses es relacionen entre sAi?? de manera natural. I Ai??s queai??i?? tots els camins porten a Roma!

Penso que en el treball per projectes, mAi??s que mai, els continguts i el paper del
docent sA?n fonamentals. Hem de saber quA? volem treballar, i el com Ai??s el que haurem dai??i??anar concretant. Cal propiciar experiA?ncies dai??i??aprenentatge, estimular lai??i??alum
nat a fer hipA?tesis, a raonar, a resoldre conflictes, a expressar la seva opiniA?ai??i?? i sobretot cal mantenir viu el desig dai??i??aprendre!
Group a strep treatment keflex

Per tant, Ai??s evident que el paper del docent canvia i ens convertim enai??i?? En quA? ens convertim??? Guies? Orientadors? Acompanyants? Dinamitzadors? Referents? Models? Observadors?

Lai??i??altre dia, en un debat amb mestres i professors que treballen per projectes, vam estar molta estona discutint quin era el terme mAi??s adient. I Ai??s que potser haurAi??em de comenAi??ar per definir quA? vol dir cada una dai??i??aquestes etiquetes. PerquA? ens agradi mAi??s o ens agradi menys, vivim en un mA?n on tenim el costum dai??i??etiquetar-ho tot. Si consultem el diccionari, aviat ens adonem que, amb matisos, estem donant voltes a la mateixa idea. AixAi?? que no cal que ens barallem per quina Ai??s la paraula mAi??s adient, el que Ai??s important, al meu parer, Ai??s que ens posem dai??i??acord en quA? signifiquen per a nosaltres totes aquestes paraules, perquA? aixA? ens porta directament a la feina que hem de fer (i la que no hem de fer dins lai??i??aula).

En el debat que us comentava, hi havia paraules que semblaven fins i tot malsonants, o poc apropiades, i Ai??s que ara tothom tAi?? la pell molt fina, i sai??i??ha de vigilar molt quA? es diu. Paraules com expert, lAi??der o autoritat sembla que han caigut en desgrAi??cia, i que no es poden ni esmentar en un grup de treball per projectes. Sai??i??han convertit en el VoldemortAi??[1] dai??i??aquest grup de docents! I companys, no ens equivoquem, els docents en el moment en quA? entrem a lai??i??aula som, vulguem o no, el lAi??der de la classe (a qui acudeixen els alumnes quan necessiten res? quan tenen dubtes? quan es fan mal?) el que hem de pensar bAi?? Ai??s quA? fem amb aquest lideratge i quA? vol dir i quA? no. Nosaltres som lai??i??autoritat, i ho som perquA? Ai??s un paper en el que ens colAi??loquen els nostres alumnes quan ens respecten, i aixA? no tAi?? res a veure amb lai??i??autoritarisme.

Crec que, principalment, el nostre paper a lai??i??aula hauria de ser el de provocadors. DesprAi??s dai??i??un debat de mAi??s dai??i??una hora, resulta que provocadors Ai??s el terme que ens va semblar mAi??s adient. PerquA? lai??i??entenem com a incitadors, perquA? volem transmetre la nostra passiA?, perquA? volem motivar els nostres alumnes, perquA? volem ser el seu suport durant el seu procAi??s dai??i??aprenentatge, i hem de saber anar regulant la nostra intervenciA? perquA? hagi de ser cada cop menor, fins que siguin capaAi??os dai??i??actuar sols, i segurs!

AixAi?? que ara ja no cal que ens passem les hores impartint classe, podem ser a lai??i??aula analitzant la feina dels nostres alumnes, revisant-la per si cal fer alguna modificaciA?. Ai??s a dir, ja no som nosaltres el centre dels aprenentatges, cedim aquesta posiciA? al nostre alumnat, i passem a plantejar reptes, acompanyar, observar i avaluar. PerquA? no hem dai??i??oblidar que la nostra A?nica missiA? hauria de ser aconseguir que tots els nostres alumnes aprenguin, parlant, conversant, llegint, experimentantai??i??

El que hem dai??i??aconseguir nosaltres, com a bons docents, Ai??s que lai??i??alumnat es faci bones preguntes que els permetin arribar als continguts per adquirir els coneixements que els seran imprescindibles per al dia de demAi??.

AixAi?? doncs, serAi?? imprescindible que siguem flexibles. No podem estar lligats a un currAi??culum, a una programaciA?, o a unes assignatures. Treballarem igualment els continguts, perA? ho farem dai??i??una manera molt diferent, provocant en els nostres alumnes la necessitat dai??i??obtenir-los. Podem dir, amb paraules de poeta, que ara a lai??i??aula: ai???tot estAi?? per fer i tot Ai??s possibleai???Ai??[2].

PerA?ai??i?? Sempre fem el mateix paper? O el canviem a lai??i??hora de tutoria, a lai??i??hora del pati, en els aspectes organitzatius de lai??i??aula… Potser de vegades tenim rols diferents, cal veure que siguin coherents, perA? aixA? ja seria tot un altre tema.

PD: Perdoneu les referA?ncies literAi??ries dai??i??avui, perquA? a les aules, les matA?ries potser ja no tenen sentit, perA? jo sA?c filA?loga i fins ara he fet de professora de Llengua i literatura catalana, seai??i??n diu deformaciA? professional, dai??i??aixA??

@esthersancho

[1] Nom de lai??i??antagonista de Harry Potter (protagonista de la saga Harry Potter de K. J. Rowling) que inspirava tanta por que els personatges del llibre no gosaven ni dir el seu nom en veu alta.

[2] Miquel MartAi?? i Pol, dins Lai??i??Ai??mbit de tots els Ai??mbits, Barcelona, Ed. 62, 1996.