A�s necessari un canvi a les aules?

posted in: Articles | 0

Crec que no ma��equivoco si dic que fins fa poc tothom tenia clar quina era la feina dels docents. Uns, perquA? com apunta Neus SanmartA� a�?han estat a la��altra banda gairebA� 20 anys de la seva vida, com a alumnesa�?[1] i aixA? fa que creguin que A�s una feina que saben fer; altres perquA? desprA�s da��haver fet una carrera, un curs da��adaptaciA? pedagA?gica o els mA�s moderns fins i tot un mA�ster, han aprA?s que hi ha un currA�culum i una programaciA? que dicten quA? han da��ensenyar als seus alumnes. PerA? si en aquest mA?n de velocitat i immediatesa ens aturem un moment, de seguida ens adonarem que potser el que funcionava fa 20 anys ara ja no A�s vA�lid, i A�s que les coses han canviat molt darrerament!

Pensem-hi… Cuinem igual que fa 20 anys? ConduA?m igual? Viatgem de la mateixa manera? Les fotografiesa�� sA?n del mateix estil, freqA?A?ncia i quantitat? Ens comuniquem igual com ho fA?iem? Veiem la televisiA? o llegim llibres del mateix mode? La resposta A�s clara: NO.

I da��aquA� A�s da��on crec que ha de partir la nostra reflexiA?a�� Si tot ha canviat, si tot el que ens envolta ara A�s tota una altra cosa… Com pretenem ensenyar de la mateixa manera? A�s que la��Escola ha de viure al marge del mA?n? I si el tot ha canviat tant, no ho hauria de fer tambA� la��Escola? La��escola no pot ser igual que fa 20 anys perquA? el mA?n ha canviat molt!

SA?n molts els docents que sa��han adonat de la necessitat da��aquest canvi. I no us ha de sorprendre que aquest canvi no vingui des de a�?dalta�?, aixA? passa sempre. SA?n mestres i professors els que se na��han adonat perquA? sA?n ells els qui estan a les aules. Des dels despatxos del Departament A�s molt mA�s difA�cil copsar quines sA?n les necessitats reals als centres educatius, i per desgrA�cia encara ens falta molt perquA? escoltin la veu dels que estem a les aules. A�s per aixA? que un grup de valents, que cada vegada A�s mA�s nombrA?s, ha decidit tirar endavant, fins i tot sovint sense gaire recolzament institucional, amb el que ells creuen que ha de ser la��Escola del segle XXI (nom que estA� molt de modaa�� segur que na��heu sentit a parlar!). PerquA? de fet, el nostre deure com a docents A�s ensenyar els nostres alumnes a viure al segle XXI, o a sobreviure-hi com diu JosA� Antonio Marina cheap digoxin [2], i sembla que la millor manera de fer-ho A�s amb el treball per projectes. I potser A�s una moda, com han dit alguns.

El passat dissabte 25 de marA� vaig assistir a unes jornades a la UAB que portaven aquest tA�tol: Projectes, una moda? Potser sA�! PerA? sA� A�s una moda dA�u na��hi do com en som de fashion victims perquA? cada vegada som mA�s els que ens pugem al carro del treball per projectes, per alguna cosa serA�!

AixA� doncs, tenim davant nostre tota una altra manera da��entendre la��educaciA?, conseqA?A?ncia dels canvis tecnolA?gics i socials del nostre mA?n: els projectes de treball, que posen la��alumnat al centre del procA�s educatiu, oferint-li la��oportunitat de participar activament en els seus aprenentatges fent-los aixA� significatius.

@esthersancho

[1] Entrevista de Carles Soldevila a Neus SanmartA�. 2016. Si no creus que tots els alumnes poden aprendre no siguis mestre. [Data de consulta 02.04.17] Disponible gratuA?tament: http://www.ara.cat/suplements/diumenge/alumnes-aprendre-No-siguis-mestre_0_1518448150.html

[2] Jose Antonio Marina. 2014. A?QuA� debemos aprender para sobrevivir en el siglo XXI? [Data de consulta 02.04.2017] Disponible gratuA?tament: http://www.joseantoniomarina.net/articulo/que-debemos-aprender-para-sobrevivir-en-el-siglo-xxi/