Ai??s necessari un canvi a les aules?

posted in: Articles | 0

Crec que no mai??i??equivoco si dic que fins fa poc tothom tenia clar quina era la feina dels docents. Uns, perquA? com apunta Neus SanmartAi?? ai???han estat a lai??i??altra banda gairebAi?? 20 anys de la seva vida, com a alumnesai???[1] i aixA? fa que creguin que Ai??s una feina que saben fer; altres perquA? desprAi??s dai??i??haver fet una carrera, un curs dai??i??adaptaciA? pedagA?gica o els mAi??s moderns fins i tot un mAi??ster, han aprA?s que hi ha un currAi??culum i una programaciA? que dicten quA? han dai??i??ensenyar als seus alumnes. PerA? si en aquest mA?n de velocitat i immediatesa ens aturem un moment, de seguida ens adonarem que potser el que funcionava fa 20 anys ara ja no Ai??s vAi??lid, i Ai??s que les coses han canviat molt darrerament!

Pensem-hi… Cuinem igual que fa 20 anys? ConduA?m igual? Viatgem de la mateixa manera? Les fotografiesai??i?? sA?n del mateix estil, freqA?A?ncia i quantitat? Ens comuniquem igual com ho fA?iem? Veiem la televisiA? o llegim llibres del mateix mode? La resposta Ai??s clara: NO.

I dai??i??aquAi?? Ai??s dai??i??on crec que ha de partir la nostra reflexiA?ai??i?? Si tot ha canviat, si tot el que ens envolta ara Ai??s tota una altra cosa… Com pretenem ensenyar de la mateixa manera? Ai??s que lai??i??Escola ha de viure al marge del mA?n? I si el tot ha canviat tant, no ho hauria de fer tambAi?? lai??i??Escola? Lai??i??escola no pot ser igual que fa 20 anys perquA? el mA?n ha canviat molt!

SA?n molts els docents que sai??i??han adonat de la necessitat dai??i??aquest canvi. I no us ha de sorprendre que aquest canvi no vingui des de ai???daltai???, aixA? passa sempre. SA?n mestres i professors els que se nai??i??han adonat perquA? sA?n ells els qui estan a les aules. Des dels despatxos del Departament Ai??s molt mAi??s difAi??cil copsar quines sA?n les necessitats reals als centres educatius, i per desgrAi??cia encara ens falta molt perquA? escoltin la veu dels que estem a les aules. Ai??s per aixA? que un grup de valents, que cada vegada Ai??s mAi??s nombrA?s, ha decidit tirar endavant, fins i tot sovint sense gaire recolzament institucional, amb el que ells creuen que ha de ser lai??i??Escola del segle XXI (nom que estAi?? molt de modaai??i?? segur que nai??i??heu sentit a parlar!). PerquA? de fet, el nostre deure com a docents Ai??s ensenyar els nostres alumnes a viure al segle XXI, o a sobreviure-hi com diu JosAi?? Antonio Marina cheap digoxin [2], i sembla que la millor manera de fer-ho Ai??s amb el treball per projectes. I potser Ai??s una moda, com han dit alguns.

El passat dissabte 25 de marAi?? vaig assistir a unes jornades a la UAB que portaven aquest tAi??tol: Projectes, una moda? Potser sAi??! PerA? sAi?? Ai??s una moda dAi??u nai??i??hi do com en som de fashion victims perquA? cada vegada som mAi??s els que ens pugem al carro del treball per projectes, per alguna cosa serAi??!

AixAi?? doncs, tenim davant nostre tota una altra manera dai??i??entendre lai??i??educaciA?, conseqA?A?ncia dels canvis tecnolA?gics i socials del nostre mA?n: els projectes de treball, que posen lai??i??alumnat al centre del procAi??s educatiu, oferint-li lai??i??oportunitat de participar activament en els seus aprenentatges fent-los aixAi?? significatius.

@esthersancho

[1] Entrevista de Carles Soldevila a Neus SanmartAi??. 2016. Si no creus que tots els alumnes poden aprendre no siguis mestre. [Data de consulta 02.04.17] Disponible gratuA?tament: http://www.ara.cat/suplements/diumenge/alumnes-aprendre-No-siguis-mestre_0_1518448150.html

[2] Jose Antonio Marina. 2014. A?QuAi?? debemos aprender para sobrevivir en el siglo XXI? Order zyvox cost [Data de consulta 02.04.2017] Disponible gratuA?tament: http://www.joseantoniomarina.net/articulo/que-debemos-aprender-para-sobrevivir-en-el-siglo-xxi/